Allison Russell – Outside Child
„Outside Child“ je album koji je
u svojoj celosti posvećen kontinuiranom zlostavljanju od strane očuha i majke
(Alison ni na koji način ne opravdava majku kad govori o tome). Već prva pesma,
„Montreal“ govori o tom gradu kao utočište za zlostavljano dete, govori o gradu
koji je prigrlio i zaštitio izgubljenu devojčicu („…ja sam tvoje dete, Montreale…“).
Jasno je to i iz naslova albuma, jer outside child u slobodnom prevodu
znači dete ulice. Bitne pesme su i „Nightflyer“ koja poput kakvog horor
filma dočarava atmosferu prolongiranog zlostavljanja. Iz noći u noć zvuk koraka
na stepeništu, silueta na vratima, zadah ustajalog piva iz usta i čekanje da
dođe zora kao spas. Ja sam ponoćni jahač, ja sam noćni letač, ja sam anđeo
jutra…tako se racionalizuje grozno iskustvo. U pesmi „Persefona“, Alison
koristi mit o toj boginji iz grčke mitologije da bi prikazala rascep u kome se
nalazila – rascep između mlade, čedne devojke, što bi trebala da bude i
kraljice podzemnog sveta kidnapovane od boga Hada, koja je upoznala najmračnije
dubine ljudske patnje, što je njena stvarnost. Pesma „4th Day Prayer“ nastavlja
priču o Persefoni, iako bez pominjanja njenog imena. Jasna je aluzija na nju i
njenu podeljenost između mračnog podzemnog sveta u kome je provodila šest
meseci tokom jedne godine i sunčanog sveta na površini zemlje na kojem je
provodila drugih šest meseci, i života Alison Rasel, za koju je noć bila pakao,
a dan raj. Jadan, ali raj. U toj pesmi govori i o svom poreklu i životnoj
priči, koji su uticali na njenu nesrećnu sudbinu. Pominje Grenadu, malo ostrvo
u Karibima, odakle je njen biološki otac, koga je upoznala mnogo kasnije od
vremena događanja opisanih na ovom albumu. Indirektno pominje i svoju pretkinju
(predak – pretkinja?) Kvašibu (poznatu iz njene pesme „Quasheba, Quasheba“ sa
„Our Native Daughter“ albuma) koja je kao robinja dovedena iz zapadne Afrike.
Pominje sve te usude koji su je, po principu jedna-stvar-vodi-ka-drugoj, doveli
u situaciju u kojoj se nalazi. Pesme „The Running“ i „The Hunters“ su povezane
– lovci otelotvoreni u majci i očuhu, i lovina (to je ona sama) u stalnoj
interakciji. Njeno škotsko poreklo, koje je preko bake donelo misticizam i
vradžbine, opevano je u pesmi „Hy-Brasil“. Pesma „All Of The Women“ spada u
njene priče sa ulice i govori o prostitutki koju jedne večeri nije srela na
njenom ćošku. Ne, ne može se pomisliti da je nema jer joj se nešto lepo desilo,
može se samo zabrinuti za njenu sudbinu. Na ulici se lepe stvari ne događaju.
Slučaj Alison Rasel pokazuje da se ipak događaju. Ona je, zahvaljujući čvrstini karaktera, jakom odbrambenim mehanizmima i velikom talentu uspela da se sasvim sama izvuče iz bezizlazne situacije i da napravi respektabilnu karijeru koja će se tek razvijati. Iako joj je, kao što rekoh, ovo prvi solo album, daleko je ona od početnice. Počela je u vankuverskom roots sastavu Po’ Girl koji je izdao sedam albuma (2003-2010) a nastavila sa svojim suprugom JT Nerom u čikaškoj amerikana/folk grupi „Birds of Chicago“ kaja je izdala 3 albuma i EP (2013-2018). Nikako ne treba zaboraviti njen najuspešniji rad do sada, u supergrupi „Our Native Daughters“ sa Rajanon Gidens, Lejlom MekKala i Ametist Kia čiji je album „Songs Of…“ tretirao primarno rasna pitanja, i tek u okviru njih ženska. Sazrevala je godinama Alison, i personalno i umetnički, da bi se osetila sposobnom da svoje užasno iskustvo iskaže na potpuno zadovoljavajući način. Može se reći da je u potpunosti uspela u tome, toliko da se ovaj album može uvrstiti u najveće ispovedne albume svih vremena. Jer, znate, jedno je sesti i napisati pesmu o nekome ili nečemu, ispričati nečiju priču, kroz pesmu iskazati stav, a nešto sasvim drugo potpuno se otvoriti i kroz pesmu otkriti svoje najintimnije stvari. Još kad se to uradi na skoro savršen način, onda imamo album godine, iako godina nije stigla do svoje polovine. Teško je odrediti žanr ove ploče, što ne iznenađuje, jer je Alison u svim svojim dosadašnjim projektima meandrirala kroz roots žanrove, ne držeći se nijednog „ko pijan plota“. Uvek je to bila fina sinteza čiju je rezultantu bilo teško imenovati. Muzika koju čujemo na ovom albumu, ako se mora negde svrstati, neka se svrsta u soul. Tako barem meni zvuči.
JT Nero alias Džeremi Lindzi i
Alison Rasel su devet od jedanaest pesama komponovali zajedno, a dve su delo
same Alison. JT Nero svira akustičnu gitaru i peva, Alison svira klarinet i
bendžo i peva, Dru Lindzi klavijature, Kris Meril bas, Stiv Doson pedal stil
gitaru, a Džejson Burger i Džejmi Dik bubnjeve. Prateće vokale pevaju The
McCrary Sisters, nešvilska gospel grupa, Yola i Ajrin Rea. Album je producirao
Dan Knobler, producent koji je radio sa Kelsi Voldon, Kerolajn Spens, Ajrin
Rea, Rodnijem Krauelom…
Na kraju, ponoviću još jednom: retko se sreće album tako savršeno spakovan. Čim vidiš omot, znaš da je vlasnica albuma osoba sa stilom i dobrim ukusom. Čim počneš da slušaš ploču znaš da je u pitanju nesvakidašnje delo koje ima trajnu vrednost. Čim sklopiš oči, vidiš slike, i one uznemirujuće i one ohrabrujuće. Čim muzika prestane, pustiš je ponovo. I ponovo. I ponovo. (indie folk, 9.0/10)
No comments:
Post a Comment