Anita Iličić - Orion (2014) |
Kikinda baš i nije grad poznat po rock
muzičkoj tradiciji, ako izuzmemo jednu od najboljih radio emisija u regionu posvećenih
roku, Kozmic Blues Aleksandra Šomođija na Radio Kikindi i srpskog Nick Drakea
(koji je hvalabogu još uvek živ i zdrav) Radovana Radicu Petrovića i njegov poluzaboravljeni
polualbum Melina iz osamdesetšeste godine, pa je pojava Kikinđanke Anite Iličić
na srpskoj i regionalnoj kantautorskoj sceni i samo zbog te činjenice vredna
pažnje. Anita jeste unikatna – od superiornog raspona glasa i iste takve
vokalne tehnike do vanvremenske muzike koju komponuje. Čudna kombinacija hippie
tematike pesama, engleskog folka šezdesetih godina prošlog veka i vokalnih
egzibicija na tragu Kate Bush iz sedamdesetih/osamdesetih godina u prilično
konvencionalnoj i predvidljivoj pratnji Aleksandra Kovačevića – Koče, lidera
grupe Bulevar vodenih mozaika čiji mi se album prvenac, moram priznati, manje sviđa od ovoga što je ovde pružio. Ako bismo tražili domaće reference,
ovo bi mogao biti pobednik stručnog žirija kantautorske večeri Omladinskog
festivala u Subotici krajem sedamdesetih godina. Dakle, ovaj album se nikako ne
bi mogao nazvati modernim, čak se ne bi mogao proglasiti ni delom „Nove
osećajnosti“, pokreta koji sam sam izmislio a koji proklamuje „evo ti srce na
dlanu“ pristup pisanju pesama i individualizaciju kao reakciju na totalno
otuđenje i ritualizaciju koje su prisutne u savremenoj electro/techno/house/dance
muzici. Možda grešim, ali u ovim pesmama ne osećam da se Anita potpuno otvorila
i svoje najličnije emocije podelila sa publikom. Više izgleda kao da prepričava
nešto što se dogodilo nekom drugom. Paradoksalno, najveći problem ovog albuma
je ujedno i najveći kvalitet: njen moćni glas. Kao da je sve podređeno
demonstraciji njegovih performansi, dok je muzičko-tekstualni sadržaj u drugom
planu, ostavši isključivo u funkciji glasa. Ja bih više voleo da je obrnuto.
Voleo bih, takođe, da čujem Anitu kako sama sebe prati na akustičnoj gitari,
siguran sam da bi u toj varijanti sve izgledalo uverljivije. Što se pojedinih
pesama tiče, omiljena mi je uvodna „Kreni sad“ koja počinje kao da je outtake
Ragni/Rado/MacDermot mjuzikla „Hair“ (Kosa) da bi se nastavila kao oda cvetnom
polju, od početka do kraja u hippie fazonu. Uopšte, u većini pesama je prisutno
to sjedinjavanje s prirodom tako karakteristično za hippie ideologiju. I dve
basne („Zmaj“ i „Vuk“) sa alegoričkim slikama i moralnom podukom su sasvim na
tom tragu. U pesmi „Vetar“, koja je ranije objavljena kao singl, melodijska
linija ćarlija poput nestašnog povetarca sa povremenim udarima što zvuči vrlo
interesantno. Ljubavne pesme sa albuma su pisane jezikom poezije a ne jezikom
kojim svakodnevno govorimo pa možda zato taj utisak distance u odnosu na temu o
kojoj govore. Ne bih želeo da Anita, ako ovo bude čitala, pojedine kritičke
opaske shvati na pogrešan način jer baviti se rock muzikom u ovoj zemlji je
pravi podvig dostojan najvećeg poštovanja, biti svoj i ploviti uz struju (ne
povlađivati ukusu mase) takođe izaziva bezrezervno divljenje. Album „Orion“
svakako nije za svačiji ukus, više je to muzika za ljude koji su prešli
tridesetu godinu života, ali ako mu se da šansa i presluša se nekoliko puta,
verujem da će mnogi slušalac, poput mene, naći neke pesme koje će mu se uvući
pod kožu!
No comments:
Post a Comment