Prikaz filma “Oaza”
Režija Ivan Ikić/Gluma:
Marijana Novakov, Valentino Zenuni, Tijana Marković/Fotografija: Miloš
Jaćimović/Produkcija: Marija i Milan Stojanović
Ovaj film je najbolji dokaz koliko je pogrešan termin “osobe sa posebnim
potrebama”. Jer, ljubav je potreba svih ljudi, imali oni intelektualne
poteškoće ili ne, što svakom svojom pojavom na velikom platnu pokazuju glavni
junaci filma Marija (Marijana Novakov), Dragana (Tijana Marković) i Robert (Valentino
Zenuni), koji su i u stvarnom životu štićenici Doma za ometene u razvoju u
Sremčici odnosno u Jabuci kod Pančeva. Priča je vrlo jednostavna i mogla se
dogoditi bilo gde – u nekom kolektivu, naučnom institutu, školi, komšiluku…i ako
bih hteo da je prepričam u jednoj rečenici ona bi glasila ovako: dve devojke se
zaljubile u istog momka. Dalji razvoj situacije ne bih otkrivao da ne narušim
uživanje budućim gledaocima, mogu samo da kažem da se priča razvijala polako,
ali da su osećanja aktera bila vrlo intenzivna a njihovo ispoljavanje vrlo
burno. Odnos osoblja prema štićenicima je bio sasvim su skladu sa knjigom danskog psihologa Bo Hajsklou
Elvena o kojoj sam pre neki dan pisao, “Konflikti & Low Arousal”. Na burne
reakcije štićenika Doma, osoblje (Maruša Majer i Goran Bogdan, jedini
profesionalni glumci u filmu) reaguje sa za naše pojmove prilično niskom uzbuđenošću
pokušavajući da problem reši bez fizičke prisile. No, taj problem nije lako
rešiti. Ispostavilo se da su naši junaci snalažljiviji nego što se od njih
očekivalo.
Muzike u filmu nema, osim pesme Džeja Ramadanovskog “Gde ću sad moja Ružo”
(poznatija kao “Ni na istok, ni na zapad…”) koja kao da je snimljena specijalno
za ovaj film, ali itekako ima zvukova, koji su toliko prenaglašeni da se mora
zaključiti da to nije slučajno. Ti zvuci karakteristični za ambijente
zatvorenog tipa nam otkrivaju jedno od mogućih tumačenja naziva filma. Ljubav
koja plamti među akterima je životna poput kakve oaze u sred pustinje iz njihovog
okruženja koju čine škripa, lupanje, mljackanje, zvuk vode pod pritiskom,
grgoljenje, zvuk koji pravi četkica za zube prilikom intenzivnog pranja – sva ta
silesija zvukova koji odjekuju hladnim, praznim,
oribanim hodnicima koja se čuje tokom celog filma stvara neprijatnu, napetu, skoro teskobnu atmosferu
koja budi želju za bekstvom i kod osoba sa intelektualnim poteškoćama baš kao i
kod nas, osoba koje smo još “na slobodi” ali koji takođe imamo intelektualne
poteškoće da shvatimo kuda ide ovaj svet.
Spor tempo, koji će nekim gledaocima zasmetati, je, po mom mišljenju sasvim
u funkciji filma. Neophodan je gledaocu za
kontemplaciju s obzirom da se radi o filmu za višeslojnim značenjem, a priči za
prirodno “odmotavanje”, imajući u vidu da su replike aktera priče iz razumljivih
razloga na rudimentarnom nivou, pa je karakterizaciju i motivaciju likova
trebalo prikazati čistim filmskim jezikom. Tu dolazimo do glume ovih naturščika
sa smetnjama u razvoju. Nema znakova navodnika iznad reči gluma jer oni stvarno
glume, i to vrhunski, što je prepoznato na festivalu u Kotbasu u Nemačkoj, gde
su svo troje dobili nagradu za glumu. Čak su članovi tamošnjeg žirija neupućeni
u priču, pitali producente da li su oni među našim najboljim glumcima. Kad su
čuli ko su, nisu mogli da veruju. Ivanu Ikiću nije prvi put da radi sa
neprofesionalnim glumcima, i u svom prvom filmu “Varvari” koji se bavi navijačkim
miljeom ih je obilato koristio. Ovoga puta je imao teži posao pošto je još teže
steći poverenje osoba sa hendikepom, kao što je, verujem, bilo teško voditi ih
kroz proces snimanja. To ne bi bilo moguće bez producentskog doprinosa Marije i
Milana Stojanovića, koji su mesecima dolazili u Dom, prosto nateravši pitomce
da se naviknu na prisustvo njihovo i filmske ekipe, bez čega ne bi ni bilo
filma. Ikić je, dakle, ostao dosledan svom prosedeu – kroz odnose u i prema
marginalnim grupama daje širu sliku odnosa u društvu. Pored toga, približava
svojoj publici te marginalne grupe čime olakšava njihovu inkluziju, prvo u
glavama svoje publike pa onda dole, na terenu. On je ono što bih ja nazvao “suptilno
angažovani reditelj” koji se ne razbacuje parolama već nam na pravi način
približava ugrožene društvene grupe sa ciljem da ih razumemo, zavolimo i
prihvatimo. Pomogao je u toj nakani i Miloš Jaćimović, direktor fotografije, stalni
Ikićev saradnik, koji je, slobodno se može reći, razvio prepoznatljiv naturalistički
stil, koji se sasvim uklapa u Ikićev tematski okvir.
Ono što je meni, odraslom na holivudskom filmu, pomalo zasmetalo je potpuni
izostanak patetike, iako je drama poput ove kao stvorena za njenu obilatu
primenu. Možda je razlog to što naši glumci amateri ne znaju da “šmiraju” kao
što bi to profesionalci radili, ali ipak više verujem da se radi o svesnoj
odluci reditelja da ne “hvata” publiku na jeftine holivudske trikove, već da
ostane dosledan svom naturalističkom pristupu, koji, u krajnjoj konsekvenci, ostavlja
trajniji efekat na publiku.
Možete i sami na osnovu napisanog zaključiti da je ovo film pre svega za
one koji vole umetničke filmove, mada ne bi bilo na odmet da ga pogledaju i
ljubitelji komercijalnijeg filma. Makar iz radoznalosti.
Sve ovo gore zvuci vrlo privlacno i sigurno cu pogledati film ako mi se ukaze prilika. Tim pre sto sam i sam pre neki dan posetio jednu ovakvi "oazu" u kojoj zivi dvadesetak stanara sa posebnim potrebama. BTW: Nisam siguran da bih se slozio sa raylogom za reviziju ovog termina. Svi mi ljudi imamo neke potrebe koje su nam zajednicke (medju njima je, pretpostavljan, i ljubav) i to su "opste" ili "generalne" potrebe. A naravno mozemo imati i "posebne" potreba koje po definiciji nemaju svi vec samo neki. (To lekari najbolje znaju) Na kraju imamo i "pojedinacne" potrebe a takve potrebe jos uvek nisu institucionalizovane a time se bave pisci, pesnici, slikari... Izgleda mi da je terminologija tu prilicno logicna, mada ne iskljucujem da moze postojati i bolje?
ReplyDelete