Sunday, May 9, 2021

Prikaz knjige

Bo Hajlskou Elven - Konflikti & Low Arousal (Neopress, 2021)

Naslov originala: Konflikter & Low Arousal, Dansk Psykologisk Forlag, 2018

Pedagoška literatura nije moje prevashodno polje interesovanja, pa moram na početku reći da nisam ja pronašao ovu knjigu, već je ona pronašla mene. Posrednik u tom pronalaženju bio je moj drug Bojan Milić, koga znate kao koautora “Enciklopedije svetske drame”, knjige o kojoj sam ranije pisao. Ovoga puta Bojan se pojavljuje u ulozi prevodioca sa jezika zemlje u kojoj duže vreme živi, Danske. Autor knjige je Bo Hajlskou Elven (1965), poznati danski psiholog, jedan od najznačajnijih predstavnika psihološkog pristupa “Low Arousal” koji radi kao savetnik i predavač u Danskoj i Švedskoj.

Iz naslova je, bar nama laicima, teško zaključiti o čemu se u knjizi radi. Da sam je slučajno video u izlogu knjižare prvo bih pomislio da se radi o problemima u emotivnoj vezi nastalim usled nedostatka seksualne privlačnosti („niska uzbuđenost“) što samo govori koliko sam neupućen u nove pedagoško/psihološke teorije. Naime, „low arousal“ (kao pojam prvi put upotrebljen 1994.) je, ukratko, pristup nekonfrontacije u postupanju sa osobama sklonim brzom i lakom uzrujavanju. Najčešće se radi o osobama sa intelektualnim poteškoćama i deci, mada se može primeniti, kako ja zaključujem, i u mnogim drugim konfliktnim situacijama. Recimo, u odnosu nezadovoljnog kupca i prodavca, primaoca i davaoca usluga, u političkim pregovorima (ne znam zašto, ali dok sam čitao knjigu, stalno su mi iskrsavali prizori iz pregovora Beograda i Prištine oko Kosova, ali kao primer za pristup suprotan od „low arousal“ pristupa), u pregovorima tokom talačkih kriza i slično. Krajnje pojednostavljeno, radi se o tome da na burnu reakciju osoba koje su takvoj reakciji sklone, okolina reaguje smireno i bez osuđivanja, imajući u vidu pre svega dobrobit „uzbuđene“ osobe uz spoznaju da je to ekstremno ponašanje najbolje ponašanje koje ta osoba u datom trenutku može da pruži. Jednom rečju, ispoljiti empatiju (interesantno, ta reč se ni jednom ne pominje u knjizi). Suština je u tome da autor daje pravo svakoj osobi, počevši od najmlađe dece i osoba sa posebnim potrebama, da donosi odluke za sebe, što je aristotelovski, humanistički pristup vaspitanju i društvenim odnosima uopšte. Kod nas na Balkanu je mnogo popularniji Platonov „divlja deca moraju biti ukroćena“ pristup, što pojavu ove knjige u Srbiji čini još značajnijom.

Čitanje knjige „Konflikti & Low Arousal“ (u originalu zahvaljujući odličnom prevodu teče glatko i neće vam trebati više od sat vremena da je pročitate. Ja sam za taj „potrošen“ sat za uzvrat dobio stručnu potvrdu ispravnosti supruginog i mog načina vaspitanja naše dece (tačnije, prisustvovanja i asistiranja njihovom odrastanju, u skladu sa pristupom iznetim u knjizi bez da smo o takvom pristupu  tada išta znali), kao i ispravnosti odnosa prema pacijentima u našoj stomatološkoj praksi (uprošćeno - pacijent je uvek u pravu!). Dakle, korist koju ćete dobiti čitanjem ove knjige i još više primenom pročitanog u svakodnevnom životu daleko prevazilazi cenu koju ćete za nju platiti. Zato, ne časite časa!