Bogovi su pali
na teme!
Ilija Ludvig |
Moja životna saputnica i ja, šetajući ka
domu svome posle koncerta održanog u petak uveče u KC Gradu, živo smo
raspravljali da li je Ilija Ludvig večeras bio otelotvorenje grčkog boga
Hermesa (kako je tvrdila ona) ili pak njegovog kolege Dionisa iz istog Panteona
(kako sam tvrdio ja). Naime, Ilija je kao i uvek, bar sudeći po fotografijama
pošto sam ga sada prvi put gledao uživo, nastupio, kako većina površnih
gledalaca govori, u „haljini“ što implicira nekakav transvestitizam i
koketiranje sa kvazi provokativnim temama polne diferencijacije. Znam čoveka
vrlo površno, tako što se srećemo na svim tim malim ali bitnim svirkama u gradu
i znam neke njegove ranije radove iz raznih oblasti umetnosti, ali i to mi je
dovoljno da budem skoro siguran da Ilija Ludvig neće koristiti provokacije „na
prvu loptu“, da će biti daleko sofisticiraniji. Čim se popeo na pozornicu sve
je bilo jasno – u pitanju je bez ikakve sumnje starogrčki bog! Kasnije sam,
posle konsultacije sa Wikipedijom, zaključio da je u pitanju ovoga puta Dionis,
to je onaj zadužen za bahanalije, žene i vino a koga je lako poznati po venčiću
od voća, grožđa i lišća (i trave?) oko glave. Istini za volju, ženina teza o
Hermesu je, posle uvida u fotografije sa ranijih Ilijinih nastupa takođe dobila
potvrdu, jer je na nekima od njih ovekovečen sa šlemom sa krilcima na svojoj
glavi, a taj šlem je karakteristika pogodićete – boga Hermesa čija je jedna od
glavnih dužnosti da bude glasnogovornik bogova. Pošto je ovim svojim nastupom
najavio dolazak leta, doba godišnjih odmora, opuštanja i svakovrsnih užitaka,
sasvim je logičan izbor maske Dionisa. Ako je za većinu prisutnih iznenađenje
bila vizuelna komponenta Ilijinog nastupa, za mene je veliko i moram reći
prijatno iznenađenje bila njegova muzika. Počelo je u stilu Matije Habijaneca,
samo što kod Ludviga, za razliku od Matije i većine naših i svetskih
kantautora, preovlađuju durska raspoloženja potcrtavana gitarskim solo
deonicama prisutnim u skoro svakoj od tih prvih pesama koja imaju daleki etno
prizvuk pa vam se, možda zbog Ludvigovog kostima a možda i ne, čini da su to
pentatonske skale iz starogrčke muzike. Kako je nastup odmicao matrica koja
prati Iliju je postajala bogatija i funkoidnija pa se na kraju baš dobro
zakuvalo. Sada mi ostaje da proverim da li je Hermesovski nastup drugačiji od
ovog Dionizijskog, da li će taj biti nabijen drugačijim (možda političkim?)
porukama. Zaključak je da ovo sigurno neće biti poslednji put da odem na
koncert Ilije Ludviga i da sam ovde dobio daleko više nego što sam se nadao.
Ljubičice |
Što se Ljubičica tiče zamalo da bude
obrnuto. Njihov prvi singl, svedena rock’n’roll numera „Imam novi bend“ pa i
poslednji „novelty“ singl „O majmunu i zmiji“ su mi simpatični, ostali
objavljeni u međuvremenu manje, ali i tih nekoliko izdatih pesama pokrivaju sve
postojeće muzičke žanrove. Hteo sam da vidim šta su Ljubičice u stvari. Počelo
je duhovitom najavom conférenciera uz predstavljanje članova benda – (Petar
Stevanović (gitara) , Vuk Stevanović (bas), Nicholas Edward Stevens (bubanj) i Andrija
Gavrilović (truba), i njihovog sviračkog umeća. Ono zaista nije sporno – i u
autorskim stvarima i u obradama (kojih je bilo poprilično) a naročito u
obradama oseća se izuzetna energija i sviračka kompetentnost. Vokali su mi se
već manje sviđali, ne toliko zbog povremenog distoniranja i disharmonija kod
višeglasnog pevanja što se sve može oprostiti na živim nastupima, više zbog
čudne dihotomije između covera i autorskih pesama. Dok covere (između ostalih
Sgt.Pepper od Beatlesa, Roll Over Beethoven od Chuck Berryja, Pretty Woman od Roy Orbisona) izvode uverljivo
i potpuno uživljeno, autorske pesme izvode sa upadljivim ironijskim odmakom –
kao da su sve one parodije. Vrhunac je bio u pesmi Danica koju je izveo njihov
gost Nikola Radojković koji ju je pevao i na albumu, ovoga puta u potpuno
operetskom maniru. Ne znam da li je to stvarno tako, ali zvuče kao cover band
koji je rešio da izvodi svoje autorske stvari ali nije baš sto posto siguran u
njih, pa se krije iza parodiranja. A nema nikakve potrebe za tim, kod njih je
dobra strana što sve zvuči pozitivno i veselo, a i publika je vrlo
entuzijastična i dobro se zabavlja. Tako je bilo i ove večeri.
Rock muzika se događa u ciklusima. Kad se
otuđi od sebe same i (posledično) od publike iz naizgled potpunog mrtvila rađa
se novi ciklus. U ovom trenutku kao da je ovde u toku rekonstrukcija rock scene
iz šezdesetih godina prošlog veka. Ljubičicama
je izgleda zapalo da predvode pop talas (čak su imali na sebi ona bitlsovska
sixties odela - bez sakoa doduše!) a Iliji Ludvigu da remodeluje hipike, nekima
drugima neke druge žanrove rocka pa scena oživljava, ma ne oživljava, počinje
da vri. Dečje bolesti će se preležati,
bendovi će se umnožiti i sa svakim izdanjem ili koncertom jedni drugima
podizati lestvicu sve više i više. Kako mi se čini, čeka nas desetak ludih
godina!
No comments:
Post a Comment