Ono što je poslednjih
godina za Ameriku Austin, Texas, to je odnedavno za regiju Split,
Splitsko-dalmatinska županija, znači, novi kreativni centar na regionalnoj muzičkoj
sceni. Jest da je Lovely Quinces, još dok je bila Dunja Ercegović, napustila
svoje rodno mesto da bi se preko Zagreba vinula u svetski stardom (biće, biće!),
jest da je odatle, uz S.A.R.S. i Dubioza Kolektiv najiritantnija grupa u regiji,
hard rock klapa Libar, ali pojava sinjskih M.O.R.T. i ova dva gorepomenuta
muzička entiteta su dovoljan dokaz da polako dolazi do diseminacije
kreativnosti, koja je dugo bila zarobljena u najvećim gradovima Zagrebu i
Beogradu. Takođe je primetno da novi autori ne samo iz Splita već i šire,
svesno ili nesvesno žele da se iskobeljaju iz bermudskog trougla novotalasne
estetike osamdesetih godina na liniji Disciplina kičme – EKV – Idoli, koja je
suvereno vladala ovim prostorima preko trideset godina i još nije prestala,
sudeći po uspešnim karijerama Punčki i Repetitora na primer.
Branko
Dragičević i Josip Radić čija muzička simbioza otelotvoruje Valentina Boškovića
i Tomislav Gracin nemaju mnogo toga zajedničkog. Dok su prvi nastavljači
tradicije splitske legende, voljenog šempija Tome Bebića, Gracin je bliži
poetskom izrazu još jednog ne baš sugrađanina ali suseda, Arsena Dedića (vrlo
uslovno, više radi održavanja ove nategnute analogije). Interesantno je da se
na ova dva albuma čuju tri jezičke varijante. Valentino peva na bračkoj
podvarijanti splitskog dijalekta čakavice, Tomislav na hrvatskom i engleskom.
Moram priznati da bolje razumem Tomislava kad peva na engleskom nego Valentina
(što ne znači da mi se to više sviđa, naprotiv, tu su negde!) i to samo potvrđuje moju staru tezu da uopšte
nije bitno ko na kom jeziku peva sve dok su pesme dobre. S druge strane, jeste
za diskusiju kad se na istom izdanju koriste dva različita jezika. Taj pristup
bih, da se ja pitam, izbegao, pošto se stvara utisak da je album sklepan od
nekakvih restlova, malo sa ove gomile, malo sa one. Ono što im jeste
zajedničko, to je fakat da ih mogu zamisliti kako nastupaju na Splitskom
festivalu da su samo sadašnji organizatori dovoljno otvoreni da ih pozovu, kao
što su bili oni koji su nekad davno pozvali pomenutog Tomu Bebića. Razlike su
brojnije a najuočljivija je sama muzika koju prave – dok je Valentino Bošković jazzy
elektropop (ima li bolje zvučne kulise za putovanje u kosmos!) sa jakim
autorskim pečatom, Gracin je klasični kantautor sa svim vrlinama i manama koje
to zvanje sa sobom nosi. Tekstualni predlošci njihove muzike se takođe veoma
razlikuju. Dragičević i Radić imaju skoro genijalni konceptualni album o prvom
Bračaninu (ili BrOčaninu) u svemiru za koji nisam siguran da li se zasniva na nekakvoj
postojećoj legendi ili je plod mašte ove dvojice. Šanpjero Kozmonaut je
projektovao i izgradio spaceship, a naš Valentino Bošković se
hiljadušestočetrdesetšestegodine vinuo u kosmos i vozio se raketom koju je sam
napravio. Kaže, tamo nema nigde nikoga! Ni levo ni desno, ni gore ni dole. Na
volšeban način našao je negde u svemiru neke kolače i odneo ih noni. I još da
je umesto kolača svojoj noni doneo novu protezu i nona bi bila zadovoljna a i misija
bi mu bila skroz uspešna za razliku od putovanja njegovog dalekog potomka Major
Toma, koji se jadan nije vratio i pored sve te moderne tehnike i stalne veze sa
zemaljskom kontrolom. Nema mnogo logike ni sličnosti, ali meni je stalno u
glavi muzika grupe Steely Dan iz Aja – Gaucho faze. Ovde muzika nije ni blizu tako
dosadna niti je svirka tako savršena već se pojavljuje u obliku pitkog,
živahnog jazzy popa sa urenebesnim tekstovima i zanimljivim marvingayevskim
vokalima. Kod Tomislava Gracina, opet, nema ni traga zajebanciji. Na albumu
„Mono“ sve što čujete je njegovo delo, svi instrumenti, muzika, tekstovi,
produkcija, mix.…Ova muzika je preširoka i preduboka za mene…peva Gracin u
pesmi „Ova muzika“, ali vraga muzika, on u stvari govori o ljubavi. Govori i o prijateljstvu u „Nepotreban“, pa onda
poput Ryan Adamsa u Damn Sam (I Love The Woman That Rains) u pesmi „Irena“ se
ređaju samo njemu jasne asocijacije tipa …Irena je prostor ispred vremena i
gleda očima malog laneta, ona razmišlja šareno i živi kao koliba, dok nebodere
ruše ona se nebom odvija…Kao da Gracin govori o uraganu, ali osećanja, koji
takođe može imati veliku rušilačku moć. „U bojama“ takođe u tekstu ima pristup
nimalo sličan balaševićevskim jednostavnim rimama i realističkim slikama ali je
opet u pitanju lepa ljubavna pesma…dok zamišljam svijet za nas da vodim te na
put bez povratka i sanjam u bojama, u bojama… Desetominutna „Tamo gdje tražiš
ljubav“ jedna je od onih recitovanih pesama sa predugim instrumentalnim
deonicama, za mene je to najslabiji trenutak na albumu. Slede četiri pesme na
engleskom kod kojih je poetski izraz dosta jednostavniji nego kod onih pisanih
na hrvatskom, ali su u biti slične i čak za nijansu prijemčivije. Debut koji
obećava!
Da
li će se i kada ove dve sušte suprotnosti u muzičkom smislu mrdnuti iz Splita i
krenuti stazama šire (regionalne) prepoznatljivosti ne bi znao da odgovori ni
Šanpjero Kozmonaut a kamoli ja. Da ima potencijala, ima! Da će biti poteškoća
realizovati ga, biće! Veće šanse dajem ekstrovertnom Valentinu, iako će i
Gracin svakako zadobiti uži ali posvećeni krug sledbenika. Samo neka ne jure za
uspehom M.O.R.T.a jer bi u toj trci mogli nešto od sadašnjeg šarma izgubiti.
No comments:
Post a Comment